Kundeservice: support@butler-loftet.dk
Inspiration ? // Se vores videoer her
Familien Nørgaard er en bastion i dansk mode, som ikke er til at komme udenom. I 1958 købte Jørgen Nørgaard butikken på Strøget af sin far, Mathias Nørgaard. Her åbnede han en af Danmarks første modebutikker som henvendte sig til tidens unge. I 1967 blev han landskendt, da han skabte et af Danmarks mest velkendte designikoner gennem tiden, nemlig den stribede langærmede T-shirt 101, som hurtigt blev populær blandt danske kvinder.

Hans søn Mads skulle senere vise sig at have samme interesse i moden, da han i 1986 åbnede sin herretøjsbutik ved siden af Nørgaard på Strøget. Siden er butikkerne blevet fusioneret, og Mads Nørgaard har båret faklen videre fra sin far, hvor han har formået at skabe et af de største modesuccesser herhjemme.

Bæredygtighed, minimalisme og substans

Deres kollektioner bærer præg af, at de står ved det klassiske modetøj. Ifølge Mads Nørgaard kan det nogle gange gå lidt for stærkt i den vestlige verden – modebranchen især. Af samme grund forsøger de at sætte farten lidt ned ved at være tro og sætte pris på deres klassiske silhuetter, uden de skal forandre sig hver sæson. Derved kan de bevare sin relevans.

Det minimalistiske, tidløse og enkle fylder meget i Mads Nørgaards designfilosofi – ligesom det er typiske for den skandinaviske mode. Dertil bygger deres filosofi på, at man som person skal bære tøjet og ikke omvendt. Følelsen af at være tilpas, personlighed og de små detaljer skaber den gode stil.

Bæredygtighed er et begreb som bliver dyrket af mange brands i modebranchen, hvor det fortolkes og bearbejdes i et forskelligt omfang. For Mads Nørgaard er det en essentiel del af deres måde og filosofi, hvorfra de producerer deres styles. De erkender modeverdenen har en lang rejse foran sig for at blive 100% bæredygtige, men tror på man kan nå langt ved at finde mere bæredygtige løsninger. En del af Mads Nørgaards bæredygtighedsindsats omfatter blandt andet deltagelse i FN's internationale initiativ, Global Compact, og dets 10 principper for ansvarlig forretnings- og tekstilproduktion. Her prøver de bl.a. at integrere bæredygtige materialer som f.eks. genbrugte bomuldsblandinger og organisk bomuld i alle deres kollektioner. Især deres Mads Nørgaard net som er produceret i en genbrugt bomuldsblanding, har opnået stor opmærksomhed og popularitet.

Mads Nørgaard 101 T-shirt

101 T-shirten har ikke ændret sig siden dens oprindelse – kun med undtagelse af farverne. Hver sæson laver Mads Nørgaard omkring 40 forskellige farver og nuancer. Nogle er nye, andre er gengangere, men designet er, og forbliver det samme. Inspirationen kommer fra af to amerikanske klassikere, Highway 101 og Levi's 501 jeans.

101 T-shirten er flere gange blevet udnævnt som et dansk designikon, og den er del af den permanente udstilling på Designmuseum Danmark – og har været en del af flere særudstillinger rundt i Danmark. Siden 1967 har de farverige t-shirts solgt mere end 3 millioner eksemplarer verden over.
Kunne du lide vores indlæg om Mads Nørgaard?

På vores side, The Journal, kan du finde massere af spændende indlæg om Butler-Loftets brands, videoer, nye kollektioner og meget mere.

Vi er glade for, at du ville læse med.