Kundeservice: support@butler-loftet.dk
Covid-19 Gratis hjemmelevering + 60 dages returret. Læs mere her
5 stjerner på Trustpilot
Stussy er historien om et brand, som er vokset fra beskedne vilkår i surfermiljøet på den amerikanske vestkyst − nærmere sagt Californien − til et ikon i streetwear som har sat sit eget kolossale fodaftryk i kulturen.

I 2015 kunne Stussy fejre 35-års jubilæum, hvilket i sig selv er en kæmpe præstation i vores moderne tid. Grundlæggeren Shawn Stussy startede med at designe håndlavede surfboards fra hans garage i begyndelse af 80’erne. Han var meget inspireret af innovative former og fremadtænkende grafik som berørte alt fra reggae til new wave og post punk. I takt med at surfer- og skaterkulturen kom tættere blev Stussy som brand adopteret ind i streetwear.

Shawn Stussy hadede 80’ernes surferkultur og dens jargon – han hadede ”bros” – hvilket blev hans vej ind i moden. Han gik imod de højlydte og pågående elementer i det traditionelle surf-wear, hvorfor han skabte designs, som appellerede mere til hverdagsbeklædning. I slut 80’erne skete der et skifte i surfkulturen, da forbrugerne efterspurgte tøj/udstyr, som let kunne bruges på både gaderne eller stranden om dagen samt diskoteker og barerne om natten. Stussy var på det rette sted på det perfekte tidspunkt til at ride bølgen af det kollektive skifte i bevidstheden. Resten er historie.

Fra surf til street

Stilen i slut 80'erne og start 90'erne sværgede til det klassiske New York-hiphop-look, der typisk bestod af oversized Carhartt-jakker, baggy jeans og Timberland støvler. Tre styles som kan krediteres for at give en definerende indflydelse på Stussy, og i samme ombæring blev en af de bærende søjler inden for fødslen af, hvad vi i dag kender som streetwear. I begyndelsen rejste Shawn Stussy rundt til alverdens metropoler – London, Paris og New York – for at mødes og netværke med de kreative og trendsættende mennesker i hver af byerne. De skulle senere blive kendt som "The International Stussy Tribe".

Især New York spiller en vigtig rolle i historien om Stussy. Her var de foregangsmænd inden for konceptdrævede streetwear-butikker, da de åbnede deres første butik i 1991 med den unge James Jebbia ved roret. Jebbia startede kort tid efter sit eget lille streetwear brand – Supreme – et par gader fra butikken. En butik er blevet til mange flere - både nationalt og internationalt.

Kærlighed til bølgen

Da Shawn Stussy startede med at kreere sine egne håndlavede surfboards, blev han hurtigt populær blandt de lokale surfere. Hans evner var i høj kurs, og flere professionelle surfere var hans loyale kunder. Alle hans kreationer blev signeret med det ikoniske håndskrevne Stussy logo. En hyldest til den originale graffitikunst og hans onkel signatur – abstraktkunstnerne Jan Frederick Stussy.

Shawn Stussy pensionerede sig selv fra virksomheden i 1996, og solgte sin andel til hans kompagnon Frank Sinatra jr. I dag har han fundet vejen tilbage til sin første kærlighed – nemlig bølgen blå og surfing. Stussy var tiltænkt som et hobbyprojekt, der med tiden voksede sig større og større. I sit kreative studie S/Double kører han forskellige projekter, hvor han bl.a. designer håndlavede surfboards og laver designs i samarbejde med andre brands som f.eks. Neighborhood.
Kunne du lide vores indlæg om Stüssy?

På vores side, The Journal, kan du finde massere af spændende indlæg om Butler-Loftets brands, videoer, nye kollektioner og meget mere.

Vi er glade for, at du ville læse med.